Maf Sensor, Πιθανοί κωδικοί βλαβών, Τρόπος λειτουργίας

20 Απριλίου, 2021

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν καταφέρει να ελέγξουν

την ποσότητα καυσίμου στις ΜΕΚ ( μηχανές εσωτερικής καύσης ) με αρκετά μεγάλη επιτυχία. Αυτό όμως που δεν κατάφεραν ακόμα και είναι ο κύριος λόγος της ύπαρξης των καυσαερίων είναι ο αέρας στο μίγμα.
Έφτιαξαν αισθητήρες ώστε να πλησιάσουν σε ένα επιθυμητό ποσοστό όπως ο MAP ( manifold absolute pressure ) και τον MAF ( mass air flow ) τον οποίο και θα αναλύσουμε στο άρθρο αυτό.

Έτσι έχουν δημιουργήσει περιφερειακά συστήματα ελέγχου. Σε αυτό το κείμενο θα αναλύσουμε για τον αισθητήρα MAF (mass air flow). Ο MAF μετράει την ποσότητα αέρα που εισέρχεται στο κύκλωμα αέρα. Τοποθετείται πριν την πεταλούδα γκαζιού και μετά το φίλτρο αέρος.

Θα τον συναντήσουμε κυρίως σε diesel και turbo κινητήρες είτε βενζίνη είτε πετρέλαιο. Η λειτουργία του είναι απλή και εδώ θα δείξουμε

Είδη αισθητήρα MAF ( mass air flow )

Τύπου κλαπέτου

Αποτελείται από ένα κλαπέτο που παρασύρεται εύκολα με την ροή αέρα μηχανικά. Το κλαπέτο είναι συνδεδεμένο ένα ποτενσιόμετρο και αυτό μας δίνει την ανάλογη πληροφορία για την ροή αέρα την συγκεκριμένη στιγμή

Ψηφιακός Μετρητής μάζας αέρος MAF

Το είδος αυτό μετράει την ροή αέρα και την θερμοκρασία αέρα. Εδώ να τονίσουμε ότι ο ψηφιακός δίνει σήμα συχνότητας δηλαδή ψηφιακό σήμα. Θέλει αρκετή προσοχή στην μέτρηση καθώς είναι εύκολο να μπερδευτεί η ροή αέρα με την θερμοκρασία αέρα

Μετρητής μάζα αέρος ( θερμού νήματος βενζίνη )

Ο τύπος αυτός διαθέτει ένα θερμό φίλμ σε υψηλή θερμοκρασία και με την ροή αέρα ψύχεται. Όσο περισσότερο ψύχεται τόσο πέφτει η ωμική αντίσταση συνεπώς και η τάση. Η τάση είναι το σήμα εξόδου το MAF προς τον εγκέφαλο του κινητήρα.

Μετρητής μάζας αέρα ( θερμού νήματος turbo diesel )

Η διαδικασία λειτουργίας του είναι ίδια με τον MAF θερμού νήματος βενζίνης

Τρόπος λειτουργίας αισθητήρα MAF( mass air flow )

Η αρχή λειτουργίας για όλα τα είδη MAF είναι η ίδια. Υπάρχει ένα εξάρτημα ( θερμό φίλμ, λεπτό φίλμ, κλαπέτο ) όπου διαβάζει την μεταβολή της ροής αέρα.

Η μεταβολή αυτή μετατρέπεται σε τάση ρεύματος ( συχνότητα παλμού στο ψηφιακό) και μεταφέρεται στον εγκέφαλο του κινητήρα. Ο εγκέφαλος του κινητήρα μέσω του MAF μπορεί να καταλάβει το φορτίο του κινητήρα και να υπολογίσει τον ψεκασμό καυσίμου που θα χρειαστεί. Οπότε θεωρείται ο MAF πάρα πολύ χρήσιμο εξάρτημα για το σύνολο του κινητήρα.

Τρόπος διάγνωσης αισθητήρα MAF ( mass air flow )

Αρχικά να δούμε ποιά είναι τα συμπτώματα ενός ελαττωματικού MAF:

Από τι μπορεί να προκληθεί βλάβη στον MAF:

Για να κάνουμε διάγνωση κάποιο αισθητήρα ή ενεργοποιητή θα πρέπει να ξέρουμε τι περιμένουμε να δούμε στο πολύμετρο ή παλμογράφο που χρησιμοποιούμε. Ας υποθέσουμε ότι ο MAF περιέχει και θερμοκρασία αέρα στις μετρήσεις του. Να επισημάνω ότι χρειάζεται ηλεκτρικό σχέδιο και ότι δεν είναι στάνταρ οι επαφές.

  • Υπάρχει μία επαφή που έχει τάση τροφοδοσίας μπαταρίας
    • Συνδέουμε τον έναν ακροδέκτη του πολυμέτρου στην επαφή και το άλλο στην γείωση της μπαταρίας ( το πλην της μπαταρίας ). Άρα περιμένουμε να δούμε από 12 – 14,4 Volt
  • Η γείωση
  • Η τάση αναφοράς εγκεφάλου
    • Σύνδεση αυτής της επαφής με την επαφή γείωσης. Περιμένουμε να δούμε 4,5 – 5 Volt
  • Σήμα εξόδου
    • Εδώ υπάρχει μια διαδικασία μέτρησης που ένα κοινό πολύμετρο δεν θα βοηθήσει όσο ένας παλμογράφος.
  • Στους ψηφιακούς MAF μετράμε συχνότητα Hz

Τρόπος πρόληψης:

Ο τρόπος πρόληψης είναι αρκετά απλός. Χρειάζεται να τοποθετούμε φίλτρο αέρα καλής ποιότητας. Πολύ προσοχή χρειάζεται και στα φίλτρα ελευθέρας ροής όπου εκεί κυρίως θα πρέπει να γίνεται χρήσης πολύ ποιοτικών υλικών καθώς μπορούν να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη ζημιά στον MAF.

Καθαρισμός MAF:

Ο καθαρισμός είναι μία τακτική που χρησιμοποιούν αρκετοί τεχνικοί και σε αρκετές περιπτώσεις είναι πετυχημένη. Για να ξεκινήσουμε την διαδικασία καθαρισμού θα πρέπει να έχουμε τσεκάρει πρώτα ότι δεν έχουμε ηλεκτρολογικό πρόβλημα. Έπειτα αφαιρούμε τον MAF και ελέγχουμε αν το στοιχείο μέτρησης ( φίλμ ) έχει βρωμιά.

Εάν όλα τα παραπάνω ισχύουν παίρνουμε σπρέι καθαριστικό για τα φρένα ( δεν περιέχει λάδι ) ή καθαριστικό ειδικά για MAF και καθαρίζουμε σύμφωνα με την φορά της ροής αέρα από απόσταση. Το αφήνουμε για λίγα λεπτά και το ξανά τοποθετούμε στην θέση του. 

Πιθανοί κωδικοί βλάβης:

  • P00BC Μετρητής Μάζας αέρος 1, εύρος/απόδοση χαμηλή 
  • P00BD Μετρητής Μάζας αέρος 1, εύρος/απόδοση υψηλή
  • P00BE Μετρητής Μάζας αέρος 2, εύρος/απόδοση χαμηλή
  • P00BF Μετρητής Μάζας αέρος 2, εύρος/απόδοση υψηλή
  • P0100 Μετρητής Μάζας αέρος 1, κύκλωμα ανοιχτό
  • P0101 Μετρητής Μάζας αέρος 1, εύρος/απόδοση
  • P0102 Μετρητής Μάζας αέρος 1, κύκλωμα χαμηλό
  • P0103 Μετρητής Μάζας αέρος 1, κύκλωμα υψηλό
  • P0104 Μετρητής Μάζας αέρος 1, κύκλωμα διακοπτόμενο
  • P010A Μετρητής Μάζας αέρος 2, κύκλωμα ανοιχτό
  • P010B Μετρητής Μάζας αέρος 2, εύρος/απόδοση
  • P010C Μετρητής Μάζας αέρος 2, κύκλωμα χαμηλό
  • P010D Μετρητής Μάζας αέρος 2, κύκλωμα υψηλό
  • P010E Μετρητής Μάζας αέρος 2, κύκλωμα διακοπτόμενο

Κοινοποίηση

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Newsletter

Σχετικά Άρθρα