ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΑΘΜΗΣ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ
– Αντλία Βενζίνης –
Το παράδειγμα που θα αναλύσουμε έχει να κάνει με το φλοτέρ της αντλίας βενζίνης, κοινώς με την στάθμη του ρεζερβουάρ. Θέλω να δείξω πως το καλύτερο εργαλείο για την διάγνωση είναι η γνώση και όχι τα ακριβά διαγνωστικά.
Τι είναι το ποτενσιόμετρο;
Το φλοτέρ είναι ένα ποτενσιόμετρο όπου έχει αρχή, τέλος και έναν δείκτη για κάθε μία θέση ενδιάμεσα. Η αρχή μπορεί να δηλώνει είτε το γεμάτο ρεζερβουάρ είτε το άδειο ρεζερβουάρ.
Το ποτενσιόμετρο από την αρχή του εώς το τέλος έχει ωμική αντίσταση και ο δείκτης για κάθε μία μοναδική θέση έχει διαφορετική ωμική αντίσταση.
Η ωμική αντίσταση την μετράμε χωρίς να έχουμε παροχή ρεύματος.
Τι καταφέρνει με αυτό;
– Ποτενσιόμετρο στάθμης ρεζερβουάρ –
Να λέει με ακρίβεια στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου πόσα λίτρα έχει διαθέσιμα το ρεζερβουάρ. Από τον εγκέφαλο το σήμα μεταφέρεται στο καντράν και έτσι ο οδηγός βλέπει την στάθμη.
Ας πάμε στην μέτρηση.
Η αντλία βενζίνης έχει ένα φις με 5 επαφές.
- 2 επαφές για την αντλία
- Μία θετική 12 Volt
- Μία γείωση
- 3 επαφές για την στάθμη ρεζερβουάρ
- Μία τάση αναφοράς 5 Volt
- Μία γείωση
- Μία για την θέση του ποτενσιόμετρου
Πώς θα βρούμε τις επαφές που θα μετρήσουμε;
Συνήθως οι δύο επαφές στην άκρη (λέω συνήθως γιατί δεν έχω γνώση για όλα τα αυτοκίνητα) είναι η τάση αναφοράς και η γείωση του ποτενσιόμετρου, οπότε το αρνητικό καλώδιο του πολυμέτρου θα μπεί στην στην επαφή 2 και το θετικό καλώδιο στην επαφή 1 που είναι η τάση αναφοράς του πολυμέτρου.
Πώς θα το εξετάσουμε;
Εφόσον έχουμε κάνει την σύνδεση ανεβάζουμε και κατεβάζουμε αργά το φλοτέρ και βλέπουμε αν η πίστα στο αναλογικό πολύμετρο ανεβοκατεβαίνει και αυτή.
Αν ναι:
- Σημαίνει ότι το ποτενσιόμετρο που μετράμε είναι καλό
Αν όχι:
- Αν έχει κάποιο κόψιμο η πίστα θα δούμε την βελόνα ξαφνικά να πηγαίνει στο μηδέν και σε επόμενη θέση του φλοτέρ να επιστρέφει.