Το μεγαλύτερο στοίχημα για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία είναι η μείωση της ρύπανσης των οχημάτων, για αυτό παρακολουθούμε μια ραγδαία εξέλιξη στους κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου και στην συνέχεια τον ερχομό των υβριδικών-ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι σχεδιαστές των κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου έχουν τοποθετήσει πάρα πολλά περιφερειακά συστήματα ελέγχου για την ρύθμιση του μίγματος και των εκπομπών καυσαερίων. Ένα εξάρτημα που κατά καιρούς έχει απασχολήσει πολλούς ιδιοκτήτες και τεχνικούς αυτοκινήτων είναι η ανακυκλοφορία καυσαερίων EGR.
Που τοποθετείται
Η EGR ( electrical gas recirculation ) τοποθετείται είτε στην πολλαπλή εξαγωγής είτε σε ανθεκτικό στην θερμότητα σωλήνα και επικοινωνεί με την πολλαπλή εισαγωγής μέσω διόδου αναρρόφησης. Σκοπός της ύπαρξης της είναι η μείωση της θερμοκρασίας στον θάλαμο καύσης με απώτερο σκοπό την μείωση των οξειδίων του αζώτου Nox τα οποία αυξάνονται πάρα πολύ στα στοιχειομετρικά φτωχά μίγματα. Η EGR μεταφέρει αδρανή καυσαέρια ( αδρανή είναι αυτά που δεν καίγονται ) για την αραίωση του μίγματος, κατ΄επέκταση μείωση θερμοκρασίας στο θάλαμο καύσης.
Η μονάδα EGR μεταφέρει τα αδρανή καυσαέρια όταν δεχθεί παροχή κενού. Αυτή η παροχή ελέγχεται από διακόπτη ο οποίος δέχεται ηλεκτρικό σήμα από τον εγκέφαλο.
Τα πλεονεκτήματα της ύπαρξης της EGR είναι:
- Μείωση κατανάλωσης καυσίμου
- Τα αδρανή καυσαέρια εισέρχονται μετά την πεταλούδα και αντικαθιστούν μόρια ατμοσφαιρικού αέρα, με αποτέλεσμα της μείωσης απωλειών της πεταλούδας γκαζιού.
- Όσο λειτουργεί η EGR αυξάνεται η γωνία προπορείας (αβανς)
- Το μίγμα είναι λιγότερο ευαίσθητο σε κρουστική καύση.
Όπως έχω αναφέρει παραπάνω η EGR συμβάλλει στην μείωση ισχύος του κινητήρα οπότε παρακάτω βλέπουμε σε ποιες συνθήκες ΔΕΝ ανοίγει η EGR:
- Στο ρελαντί
- Οι θερμοκρασία στο θάλαμο καύσης είναι ήδη αρκετά χαμηλή ( επομένως δεν δημιουργείται NOx )
- Σε πλήρες φορτίο
- Σε κρύα εκκίνηση
- Το μίγμα είναι ήδη πλούσιο προκειμένου να φτάσει στην επιθυμητή θερμοκρασία ο κινητήρας
- Σε υψηλό υψόμετρο
- Λόγω μειωμένου οξυγόνου
- Σε πολύ υψηλή θερμοκρασία αέρα εισαγωγής.
- Τραχύ ρελαντί
- Μειωμένη απόδοση
- Αυξημένη κατανάλωση
- Check engine στο καντράν
- Έντονος άσπρος ή καφέ καπνός από την εξάτμιση
- Μεταξύ 800 rpm και 3000 rpm δυσκολία επιτάχυνσης
Διάγνωση:
Αναλύοντας σε προηγούμενο άρθρο τόνισα οτι δεν είναι η σωστή κίνηση να αντικαταστήσουμε απευθείας την βαλβίδα επειδή το διαγνωστικό την ” έβγαλε ” βλάβη. Υπάρχουν απλοί έλεγχοι πριν την αντικατάστασή της, που κατά προτίμηση πρέπει να τις αναλάβει ο τεχνικός.
Μπορούμε να τσεκάρουμε την καλωδίωση πρώτα:
- Η ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα ( κοινώς το μοτεράκι ) έχει τάση σύμφωνα με της μπαταρίας 12,8V – 14,4V H θετική επαφή του ποτενσιόμετρου είναι κάτι λιγότερο από 5V
- Η αρνητική επαφή του ποτενσιόμετρου είναι λιγότερο από 0,4V
- Ελέγχουμε την λειτουργία της βαλβίδας δημιουργώντας κύκλωμα, αν αυτή κάνει ” κλικ ” σημαίνει οτι ανοίγει και κλείνει.
- Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα είναι η βαλβίδα να έχει βρωμίσει ώστε να μην κλείνει σωστά ή να μην ανοίγει. Οπότε να την καθαρίσουμε και να λυθεί το πρόβλημα.
Παράδειγμα από Toyota Taxi
Προσοχή:
Οι μετρήσεις αυτές αν πραγματοποιηθούν από μη καταρτισμένο τεχνικό υπάρχει κίνδυνος καταστροφής της μονάδας EGR καθώς επίσης και δημιουργίας προβλημάτων σε περιφερειακά ηλεκτρικά συστήματα.
Πιθανοί κωδικοί βλάβης:
- P0400: Ροή EGR
- P0401: EGR, ανεπαρκής ροή
- P0402: EGR, υπερβολική ροή
- P0403: EGR, κύκλωμα ελέγχου ανοιχτό
- P0404: EGR, κύκλωμα ελέγχους εύρος/απόδοση
- P0405: Αισθητήρας EGR1, κύκλωμα χαμηλό
- P0406: Αισθητήρας EGR1, κύκλωμα υψηλό
- P0407: Αισθητήρας EGR2, κύκλωμα χαμηλό
- P0408: Αισθητήρας EGR2, κύκλωμα υψηλό