Βασικές αρχές κυκλώματος ψύξης

17 Ιουνίου, 2021

Πώς να αποφύγω την φλάντζα κεφαλής & Ανάλυση βασικών εξαρτημάτων του κυκλώματος ψύξης

Κατά την διάρκεια της λειτουργίας του κινητήρα η θερμοκρασία στον χώρο της μηχανής αυξάνεται.

Ένα μέρος της θερμότητας:

• Φεύγει στην ατμόσφαιρα
• Φεύγει από την εξάτμιση
• Απορροφάται από τα μέταλλα

Για να αποφευχθεί αλλοίωση των μετάλλων, κινητήρας θα πρέπει να λειτουργεί σε μία φυσιολογική θερμοκρασία (88 εώς 108 βαθμούς κελσίου αναλόγως τον κατασκευαστή) για αυτό χρησιμοποιείται το κύκλωμα ψύξης. Παρακάτω αναλύονται βασικά εξαρτήματα του κυκλώματος.

Ψυγείο Μηχανής

Το ψυγείο μηχανής τοποθετείται στην μετόπη του αμαξώματος και ο λόγος είναι πολύ απλός, διότι καθώς κινείται το αυτοκίνητο ο κρύος αέρας το ψύχει και αυτό με την σειρά του το αντιψυκτικό. 

Ψυγείο μηχανής CITROEN C3

Το ψυγείο όπως βλέπουμε αποτελείται από μικρούς ”σωλήνες” (αν θα μπορούσα να το περιγράψω κατανοητά) και ενδιάμεσα τις ψήκτρες. Από τους σωλήνες περνάει το αντιψυκτικό και οι ψήκτρες το κρυώνουν έτσι ώστε να ξαναμπεί στο κύκλωμα.

Διαρροή στις ραφές του ψυγείου

Αντλία Νερού

Η αντλία νερού διαταράσσει την φυσική ροή του αντιψυκτικού στο κύκλωμα. Με λίγα λόγια σπρώχνει το ψυκτικό υγρό σε όλο το κύκλωμα για την μέγιστη απόδοση του. Τοποθετείται από την πλευρά του χρονισμού. Όταν υπάρχει ιμάντας χρονισμού (π.χ. VW Golf BUD)  συνήθως η αντλία παίρνει κίνηση από αυτόν, σε αντίθεση όταν έχουμε καδένα (Opel Corsa Z14XEP) η αντλία παίρνει κίνηση από τον εξωτερικό ιμάντα.

Αντλία Νερού Opel Corsa D

 

Αποτελείται από:

  • Εξωτερική τροχαλία (παίρνει την κίνηση)
  • Ρουλεμάν 
  • Μεταλλική (προτείνεται) ή πλαστική τροχαλία που δίνει ροή στο αντιψυκτικό.

Η ελλαττωματική αντλία συνήθως παρουσιάζει διαρροή από την τσιμούχα στεγανοποίησης του, βλάβη στο ρουλεμάν και πρόβλημα στα πτερύγια. Στην πρώτη περίπτωση θα δούμε αντιψυκτικό στο κινητήρα. Στην δεύτερη θα ακούσουμε θόρυβο και στην τρίτη περίπτωση θα δούμε την θερμοκρασία να ανεβαίνει κυρίως σε κατάσταση ρελαντί.

Θερμοστάτης

Ο θερμοστάτης είναι η βαλβίδα που συνδέει το ψυγείο με το υπόλοιπο κύκλωμα ψύξης. Είναι μια βαλβίδα που βρίσκεται σε μόνιμη κλειστή θέση και όταν το ψυκτικό υγρό βρεθεί σε θερμοκρασία που ορίζει ο κατασκευαστής ανοίγει για να πάει στο ψυγείο και να πέσει η θερμοκρασία του. Θεωρείται αναλώσιμο ανταλλακτικό και η μόνη πρόληψη του είναι η χρήση του αντιψυκτικού. 

Θερμοστάτης ενιαίος με βάση

Τα συμπτώματα του είναι η αύξηση της θερμοκρασίας όταν παραμένει κλειστή και αν δεν το διαγνώσουμε έγκαιρα μπορεί να προκαλέσει ζημιά και όταν μένει ανοιχτή να έχουμε μόνιμα χαμηλή θερμοκρασία. Επιπλέον θα παρατηρήσουμε μία μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας στο άνω κολάρο και το κάτω. Το πρώτο θα είναι καυτό και το δεύτερο θα ναι κρύο.

Αισθητήρας Θερμοκρασίας Ψυκτικού Υγρού

Το εξάρτημα ανήκει στην κατηγορία των θερμικών αισθητήρων. Αποτελείται από ένα θερμίστορ κατασκευασμένο από ημιαγωγικό υλικό. Η δουλειά του είναι να μετράει την θερμοκρασία του ψυκτικού και να ” ειδοποιεί ” τον ECU ( εγκέφαλος κινητήρας ) να ανοίξει το βερντιλατέρ για να ψύξει το ψυγείο μηχανής.

Αισθητήρας Θερμοκρασίας

Χωρίζεται σε NTC ( negative temperature coefficient) και PTC ( positive temperature coefficient). Στον  NTC όσο μεγαλύτερη είναι η θερμοκρασία τόσο μικρότερη είναι η αντίσταση του και το αντίστροφο στον PTC. 

Εύκολα μπορείς να τον διαγνώσεις με ένα πολύμετρο βολτομετρικά και ωμομετρικά.

Βερντιλατέρ

Εννοούμε τον ανεμιστήρα ψύξης που βρίσκεται στο ψυγείο της μηχανής. Η λειτουργία του είναι απλή. Είναι ένα μοτέρ που παίρνει εντολή από τον εγκέφαλο του κινητήρα μέσω ρελέ. Έχει από 2 σκάλες λειτουργίας εώς 3 αναλόγως τον κατασκευαστή, επίσης αρκετά Γαλλικά οχήματα φοράνε δύο. Παλαιότερα αυτοκίνητα έδιναν κίνηση στον ανεμιστήρα με ιμάντα από την τροχαλία στροφάλου.

Επιπλέον ο ανεμιστήρας ψύξης συνδέεται και με τον κλιματισμό. Σαν διαγνωστικός έλεγχος  δεν έχουμε να αναφέρουμε πολλά γιατί έχει δύο απλές λειτουργίες On και Off. Για άλλα προβλήματα φταίνε περιφερειακά εξαρτήματα.

Παρακολουθείστε μία πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση:

Αντιψυκτικό

Αρχικά να ξεχωρίσουμε ότι άλλο το αντιψυκτικό και άλλο το παραφλού. Η δουλειά τους είναι ίδια αλλά η αποτελεσματικότητα του αντιψυκτικού είναι μεγαλύτερη.

Το πιο διαδεδομένο είναι το G12. Το χρώμα του είναι κόκκινο. Οι ιδιότητες του είναι

  • Αντισκουριακή
    • Προφυλάσσει όλα τα μέταλλα από την διάβρωση γιατί αν το πιάσετε στο χέρι σας θα παρατηρήσετε μια λιπαντική ιδιότητα
  •  Αντιψυκτική
    • Το νερό έχει σημείο τήξης τους 0 βαθμούς κελσίου, με την χρήση του αντιψυκτικού κατεβαίνουμε στους – 40 βαθμούς κελσίου. Όπως αντιλαμβανόμαστε το κύκλωμα ψύξης παραμένει ασφαλής γιατί δεν φτάνουμε στην χώρα μας τέτοιες θερμοκρασίες
  • Αντιθερμική
    • Πολύ βασικό και πολλά G12 δεν τα αναγράφουν στο εξωτερικό τους περίβλημα είναι το + 123 βαθμούς κελσίου. Το σημείο βρασμού του νερού είναι οι 100 βαθμοί. Με το αντιψυκτικό δίνουμε +23 βαθμούς και προστατεύουμε τον κινητήρα μας από φλάντζα κεφαλής και διαρροή στο κύκλωμα
Μερικές περιπτώσεις από χρήση νερού αντί για αντιψυκτικό:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Που θα μας βρείτε
Βλάβες
panagiotis

Toyota Aygo/ Προβλημα εκκινησης

Toyota Aygo / Ανοιχτά φώτα STOP και κλειδωμένο το αυτοκίνητο Όχημα: Toyota Aygo του 2008 μοντέλο, στα 1.0cc με κωδικό κινητήρα 1KR. Περιγραφή Προβλήματος: Το

Read More »
Βλάβες
panagiotis

P2557 P1299 U1035/ Ford Focus C-Max

Ford Focus C – Max, Eco boost – Υψηλή θερμοκρασία ύστερα από καθαρισμό κυκλώματος ψύξης / P2557 – P1299 – U1035 Όχημα: Ford Focus C-Max,

Read More »

Κοινοποίηση

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Newsletter

Σχετικά Άρθρα